Skip to main content
Log in

Aktuelle Behandlungskonzepte des „traumatischen Herz-Kreislauf-Stillstands“

Schwerpunkte, Unterschiede und Gemeinsamkeiten

Current treatment concepts for trauma-related cardiac arrest

Focal points, differences and similarities

  • Leitthema
  • Published:
Der Anaesthesist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Traumatisch bedingte Todesfälle sind nicht nur ein relevantes medizinisches, sondern auch ein sozioökonomisches Problem. Dabei gehört die Versorgung eines polytraumatisierten Patienten zu eher selten vorkommenden Einsätzen im Rettungs- und Notarztdienst. Ziel dieser Arbeit ist der Vergleich von Gemeinsamkeiten und Unterschieden verschiedener Kurskonzepte und Leitlinien bezüglich der Behandlung des traumatischen Herz-Kreislauf-Stillstands („traumatic cardiac arrest“, TCA) mit der Zielsetzung, die Schwerpunkte jedes Konzepts herauszufiltern. Aufgrund der Herangehensweise bei der Versorgung eines polytraumatisierten Patienten existieren entscheidende Unterschiede zwischen dem traumatisch-bedingten Herz-Kreislauf-Stillstand und Herz-Kreislauf-Stillständen anderer Ursachen.

Abstract

Trauma-related deaths are not only a relevant medical problem but also a socioeconomic one. The care of a polytraumatized patient is one of the less commonly occurring missions in the rescue and emergency medical services. The aim of this article is to compare the similarities and differences between different course concepts and guidelines in the treatment of trauma-related cardiac arrests (TCA) and to filter out the main focus of each concept. Because of the various approaches in the treatment of polytraumatized patients, there are decisive differences between trauma-related cardiac arrests and cardiac arrests from other causes.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1

Literatur

  1. American College of Surgeons, Deutsche Gesellschaft für Unfallchirurgie (2013) Advanced trauma life support® student manual. J Trauma Acute Care Surg 74(5):1363–1366 (1. Deutsche Auflage, basierend auf der 9. englischen Auflage)

    Google Scholar 

  2. Barton ED, Epperson M, Hoyt DB et al (1995) Prehospital needle aspiration and tube thoracostomy in trauma victims: A six-year experience with aeromedical crews. J Emerg Med 13(2):155–163

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Bernhardt M (Hrsg) (2011) Präklinisches Traumamanagement, 2. Aufl. Elsevier Urban & Fischer, München

    Google Scholar 

  4. Bouillon B, Krämer M, Lechleuthner A et al (1992) Polytrauma – präklinische Erfordernisse, Rettungsmittel, Rettungszeiten. Unfallchirurgie 18(2):85–90

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Bouillon B, Kanz KG, Lackner CK et al (2004) Die Bedeutung des Advanced Trauma Life Support (ATLS) im Schockraum. Unfallchirurg 107(10):844–850

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Brokmann JC, Dönitz S (Hrsg) Präklinisches Traumamanagement, 3. Aufl. Elsevier, München

  7. Buschmann C, Tsokos M, Kleber C (2015) Vermeidbare Todesfälle nach Trauma. Notfall Rettungsmed 18(4):316–324

    Google Scholar 

  8. Campbell JE (2007) Präklinische Traumatologie, 5. Aufl. Pearson Studium, München

    Google Scholar 

  9. Conces DJ, Tarver RD, Gray WC et al (1988) Treatment of pneumothoraces utilizing small caliber chest tubes. Chest 94(1):55–57

    PubMed  Google Scholar 

  10. Crewdson K, Lockey D, Davies G (2007) Outcome from paediatric cardiac arrest associated with trauma. Resuscitation 75(1):29–34

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Cullinane DC, Morris JA, Bass JG et al (2001) Needle thoracostomy may not be indicated in the trauma patient. Injury 32(10):749–752

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Davies GE, Lockey DJ (2011) Thirteen survivors of prehospital thoracotomy for penetrating trauma: A prehospital physician-performed resuscitation procedure that can yield good results. J Trauma 70(5):e75–e78

    PubMed  Google Scholar 

  13. Deutsche Gesellschaft für Unfallchirurgie e. V. (2010) Mitteilung und Nachrichten (Oktober 2010)

    Google Scholar 

  14. Deutsches Reanimationsregister (2018) Auswertung von Trauma-CPR von 2000 bis 2017

    Google Scholar 

  15. European Trauma Course—The Team Approach to Trauma (2019) Development of the ETC. http://europeantraumacourse.com/development-of-the-etc/. Zugegriffen: 3. Dez. 2018

    Google Scholar 

  16. Di Bartolomeo S, Sanson G, Nardi G et al (2001) A population-based study on pneumothorax in severely traumatized patients. J Trauma 51(4):677–682

    PubMed  Google Scholar 

  17. Donaubauer B, Fakler J, Gries A et al (2014) Interdisziplinäres Traumamanagement: Update 3 Jahre nach Implementierung der S3-Leitlinie Polytrauma/Schwerverletzten-Behandlung. Anaesthesist 63(11):852–864

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Dowd MD, Krug S (1996) Pediatric blunt cardiac injury: Epidemiology, clinical features, and diagnosis. Pediatric Emergency Medicine Collaborative Research Committee: Working Group on Blunt Cardiac Injury. J Trauma 40(1):61–67

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Eckstein M, Suyehara D (1998) Needle thoracostomy in the prehospital setting. Prehosp Emerg Care 2(2):132–135

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Engdahl J, Herlitz J (2005) Localization of out-of-hospital cardiac arrest in Göteborg 1994–2002 and implications for public access defibrillation. Resuscitation 64(2):171–175

    PubMed  Google Scholar 

  21. Evans CCD, Petersen A, Meier EN et al (2016) Prehospital traumatic cardiac arrest: Management and outcomes from the resuscitation outcomes consortium epistry-trauma and PROPHET registries. J Trauma Acute Care Surg 81(2):285–293

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  22. Flaris AN, Simms ER, Prat N et al (2015) Clamshell incision versus left anterolateral thoracotomy. Which one is faster when performing a resuscitative thoracotomy? The tortoise and the hare revisited. World J Surg 39(5):1306–1311

    PubMed  Google Scholar 

  23. Giannoudi M, Harwood P (2016) Damage control resuscitation: Lessons learned. Eur J Trauma Emerg Surg 42(3):273–282

    CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  24. Gräsner J‑T, Wnent J, Seewald S et al (2011) Cardiopulmonary resuscitation traumatic cardiac arrest—there are survivors. An analysis of two national emergency registries. Crit Care 15(6):R276

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  25. Hinnenkamp H, Lück M, Brenscheidt S (2017) Unfallstatistik 2015. Bundesanstalt für Arbeitsschutz und Arbeitsmedizin (BAuA), Dortmund

    Google Scholar 

  26. Helm M, Kulla M, Bouillon B et al (2010) Innerklinisches Traumamanagement – Vergleich aktueller Kurskonzepte. Notfmed up2date 5(01):9–24

    Google Scholar 

  27. Hoedtke J, Knacke P, Marung H et al (2010) Polytraumaversorgung – Quo vadis? – Von goldenen Stunden, platinen Minuten. Notarzt 26(05):209–215

    Google Scholar 

  28. Huber-Wagner S, Lefering R, Qvick M et al (2007) Outcome in 757 severely injured patients with traumatic cardiorespiratory arrest. Resuscitation 75(2):276–285

    PubMed  Google Scholar 

  29. Huber-Wagner S, Lefering R, Qvick L‑M et al (2009) Effect of whole-body CT during trauma resuscitation on survival: A retrospective, multicentre study. Lancet 373(9673):1455–1461

    PubMed  Google Scholar 

  30. Jauch KW, Mutschler W, Hoffmann JN et al (2012) Chirurgie Basisweiterbildung: In 100 Schritten durch den Common Trunk. Springer, Berlin, Heidelberg

    Google Scholar 

  31. Kleber C, Giesecke MT, Tsokos M et al (2013) Trauma-related preventable deaths in Berlin 2010: Need to change prehospital management strategies and trauma management education. World J Surg 37(5):1154–1161

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  32. Kleber C, Giesecke MT, Lindner T et al (2014) Requirement for a structured algorithm in cardiac arrest following major trauma: Epidemiology, management errors, and preventability of traumatic deaths in Berlin. Resuscitation 85(3):405–410

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  33. Kopschina C, Stangl R (2008) Schulungskonzept präklinisches Traumamanagement. Integration von Notarzt und Rettungsdienst. Unfallchirurg 111(8):641–644

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  34. Leidel BA, Kanz K‑G (2016) Reanimation nach Trauma. Med Klin Intensivmed Notfmed 111(8):695–702

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  35. Leigh-Smith S, Harris T (2005) Tension pneumothorax—time for a re-think? Emerg Med J 22(1):8–16

    CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  36. Leis CC, Hernández CC, Blanco MJG-O et al (2013) Traumatic cardiac arrest: Should advanced life support be initiated? J Trauma Acute Care Surg 74(2):634–638

    PubMed  Google Scholar 

  37. Lendemans S, Ruchholtz S (2012) S3-Leitlinie Polytrauma/Schwerverletzten-Behandlung. Schockraumversorgung. Unfallchirurg 115(1):14–21

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  38. Letalität des Polytraumas. http://www.aerztezeitung.at/archiv/oeaez-2006/oeaez-11-10062006/letalitaet-des-polytraumas.html Zugriff am 5. Apr. 2018

  39. Lockey D, Crewdson K, Davies G (2006) Traumatic cardiac arrest: Who are the survivors? Ann Emerg Med 48(3):240–244

    PubMed  Google Scholar 

  40. (2009) The European Trauma Course (ETC) and the team approach: past, present and future. Resuscitation 80(10):1192–1196

  41. Lott C, Araujo R, Cassar MR et al (2009) The European Trauma Course (ETC) and the team approach: Past, present and future. Resuscitation 80(10):1192–1196

    PubMed  Google Scholar 

  42. Luna GK, Pavlin EG, Kirkman T et al (1989) Hemodynamic effects of external cardiac massage in trauma shock. J Trauma 29(10):1430–1433

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  43. Mitchell TA, Waldrep KB, Sams VG et al (2015) An 8‑year review of operation enduring freedom and operation iraqi freedom resuscitative thoracotomies. Mil Med 180(3 Suppl):33–36

    PubMed  Google Scholar 

  44. Montgomery HR, Butler FK, Kerr W et al (2017) TCCC guidelines comprehensive review and update: TCCC guidelines change 16-03. J Spec Oper Med 17(2):21–38

    PubMed  Google Scholar 

  45. Mosch C (2016) Kurzversion der S3-Leitlinie Polytrauma/Schwerverletzten-Behandlung. Deutsche Gesellschaft für Unfallchirurgie, Berlin

    Google Scholar 

  46. Nerlich M, Kerschbaum M, Ernstberger A (2017) Polytrauma-Management – präklinisches Handling und Schockraumversorgung. Notfall Rettungsmed 20(7):596–601

    Google Scholar 

  47. Peden M, McGee K, Sharma G (2002) The injury chart book: a graphical overview of the global burden of injuries. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/42566/924156220X.pdf. Zugegriffen: 3. Dez. 2018

  48. Pfeifer R, Tarkin IS, Rocos B et al (2009) Patterns of mortality and causes of death in polytrauma patients—has anything changed? Injury 40(9):907–911

    PubMed  Google Scholar 

  49. Powell DW, Moore EE, Cothren CC et al (2004) Is emergency department resuscitative thoracotomy futile care for the critically injured patient requiring prehospital cardiopulmonary resuscitation? J Am Coll Surg 199(2):211–215

    PubMed  Google Scholar 

  50. Schlechtriemen T, Schaefer S, Stolpe E et al (2002) Präklinische Versorgung von Traumapatienten in der Luftrettung. Ergebnisse des medizinischen Qualitätsmanagements bei Patienten mit schwerem Schädel-Hirn-Trauma und Polytrauma der Jahre 2000 und 2001. Unfallchirurg 105(11):974–985

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  51. Seamon MJ, Fisher CA, Gaughan JP et al (2008) Emergency department thoracotomy: Survival of the least expected. World J Surg 32(4):604–612

    PubMed  Google Scholar 

  52. Seekamp A (Hrsg) (2018) Das Trauma-Buch, 3. Aufl. Stumpf + Kossendey, Edewecht

    Google Scholar 

  53. Shimazu S, Shatney CH (1983) Outcomes of trauma patients with no vital signs on hospital admission. J Trauma 23(3):213–216

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  54. Siriphuwanun V, Punjasawadwong Y, Lapisatepun W et al (2014) The initial success rate of cardiopulmonary resuscitation and its associated factors in patients with cardiac arrest within 24 hours after anesthesia for an emergency surgery. Risk Manag Healthc Policy 7:65–76

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  55. Soar J, Perkins G D, Abbas G et al (2010) European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation 2010 Section 8. Cardiac arrest in special circumstances: Electrolyte abnormalities, poisoning, drowning, accidental hypothermia, hyperthermia, asthma, anaphylaxis, cardiac surgery, trauma, pregnancy, electrocution. Resuscitation 81(10):1400–1433

    PubMed  Google Scholar 

  56. Stockinger ZT, McSwain NE (2004) Additional evidence in support of withholding or terminating cardiopulmonary resuscitation for trauma patients in the field. J Am Coll Surg 198(2):227–231

    PubMed  Google Scholar 

  57. Statistisches Bundesamt (Destatis) (2018) Verkehr: Verkehrsunfälle – Fachserie 8 Reihe 7 (Januar 2018)

    Google Scholar 

  58. Thies K, Gwinnutt C, Driscoll P et al (2007) The European Trauma Course—from concept to course. Resuscitation 74(1):135–141

    PubMed  Google Scholar 

  59. Truhlář A, Deakin CD, Soar J et al (2015) Kreislaufstillstand unter besonderen Umständen. Kapitel 4 der Leitlinien zur Reanimation 2015 des European Resuscitation Council. Notfall Rettungsmed. https://doi.org/10.1007/s10049-015-0096-71

    Article  Google Scholar 

  60. University of Maryland Medical Center History. https://www.umms.org/ummc/health-services/shock-trauma/about/history. Zugriff am 4. Aug. 2018

  61. Vieten M, Kronenberg A, Arnscheidt C et al (Hrsg) (2015) Advanced Trauma Life Support (ATLS), 1. Aufl. Elsevier Urban & Fischer, München

    Google Scholar 

  62. Working Group, Ad Hoc Subcommittee on Outcomes, American College of Surgeons-Committee on Trauma (2001) Practice management guidelines for emergency department thoracotomy. J Am Coll Surg 193(3):303–309

  63. World Health Organization (2008) The global burden of disease: 2004 update. WHO, Genf

    Google Scholar 

  64. Willis CD, Cameron PA, Bernard SA et al (2006) Cardiopulmonary resuscitation after traumatic cardiac arrest is not always futile. Injury 37(5):448–454

    PubMed  Google Scholar 

  65. Wise D, Davies G, Coats T et al (2005) Emergency thoracotomy: “How to do it”. Emerg Med J 22(1):22–24

    CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  66. Zwingmann J, Mehlhorn AT, Hammer T et al (2012) Survival and neurologic outcome after traumatic out-of-hospital cardiopulmonary arrest in a pediatric and adult population: A systematic review. Crit Care 16(4):R117

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to B. Jakisch M.Sc.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

B. Jakisch, J.-T. Gräsner, S. Seewald, N. Renzing und J. Wnent geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Jakisch, B., Gräsner, JT., Seewald, S. et al. Aktuelle Behandlungskonzepte des „traumatischen Herz-Kreislauf-Stillstands“. Anaesthesist 68, 132–142 (2019). https://doi.org/10.1007/s00101-019-0538-6

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-019-0538-6

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation